Plannen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wieger Homan - WaarBenJij.nu Plannen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wieger Homan - WaarBenJij.nu

Plannen

Door: wiegerhoman

Blijf op de hoogte en volg Wieger

08 Februari 2011 | Kenia, Kisumu

Iedereen drukte mij op het hart de witte fietsen goed afteschermen zodat ze niet van af de weg te zien zijn i.v.m. diefstal. Ik begrijp wel dat het heel verleidelijk is en van een berg zo groot men niet een paar fietsen zal missen. En een fiets is al gauw een maand salaris waard gok ik. Ik maak me er maar geen zorgen over, kan er toch niets aan doen.
Vaak word ik s’morgens wakker doordat de haan kraait om een uur of 5 en dat blijft hij doen met tussenposen van een uur, daarna beginnen de vogels de meest prachtige zinnen te zingen, komt er een oproep vanuit de moskee in de verte en wordt de motor van de wacht uitgetest -even maar- en dan na een tijdje weer. En dan weer de haan. Soms slaap ik er gewoon doorheen.
Donderdag avond is de telefoon van Maurice gestolen, zijn verbinding met de wereld, zijn navelstreng naar hoop en ontwikkeling. Ik had erg met hem te doen, ook z’n broek scheurde nog (op de naad gelukkig) en toch bleef hij redelijke vrolijk.. niet boos en chagrijnig, hij nam het zoals het is, er is ook weinig andere keus.. Ik heb met hem een nieuwe telefoon gekocht, beetje geld van mij en wat van hem. Toch weer een te fancy apparaat, niet een eenvoudige levensreddende verbinding met de hoop, meer een dubbelloops exemplaar.
Vrijdag avond met een aantal Nederlanders uit eten geweest en daarna stappen. Na een tijdje in een te drukke hete tent te hebben rondgehangen, hield ik het voor gezien en ben naar huis gegaan, hiervoor was ik even niet in de stemming.
Volgende dag samen met een Nederlandse kweker (waarmee ik al een tijdje optrek) iemand bezocht die Moringa bomen kweekt. Bladeren van de moringa boom blijken volgens insiders een rijk voedsel supplement te bevatten die je van allerlei kuren afhelpen, je slaap lust terug geven, je verjongen, je veranderen in een slanke krachtige jongeling en nog veel meer...
In ieder geval een prachtige onderneming in zijn achtertuin, vol bomen, prachtige vogels en bloemen. Van kleine scheut tot gedroogde bladeren, alles doet hij daar. Ook de bewatering en bemesting is ingenieus, regen water in tonnen en in een vijver met tilapia, die weer bemest werd met resten van de Moringa bladeren. Krachtige, gezonde Tilpapia’s worden hier gekweekt.
Freek de Nederlandse kweker heeft trouwens een prachtig project waarbij hij lokale boeren helpt met efficiënt kweken van annanas en andere gewassen, ze schoolt en ook voor afzetmarkten zorgt. Hij pakt veel aan met een ongelooflijk enthousiasme en energie. Allemaal erg positief en aanstekelijk Ik kom hier nog op terug.
Zondag middag bij Anna geluncht een Australische die voor VSO bij stichting Pandipieri werkt (deze stichting werkt met straat kinderen). Bijna 2 jaar nu, ik was haar daar tegen gekomen en was geïnteresseerd in haar verhaal. Vandaar de lunch. Zij woont met haar Keniaan en kinderen in een huisje in de buurt van het meer, alles zeer lokaal en afrikaans. Weinig ruimte en niet echte luxe.
Ik ben erg gastvrij ontvangen en zat gelijk aan het bier. We bleken meteen al te delen dat we beide Vipassana hebben gedaan, wat een verassing. Hier in Nairobi kan dat dus ook.
Zij wil in Kenia blijven wonen en werken en niet meer naar Australië terug te willen. Naast haar man waren zijn broer en een vriend aanwezig, erg gezellig en relaxed, Later met Anna nog een tijd gepraat over haar werk bij Pandipieri. Dit was zeer leerzaam.. Zij heeft in 2 jaar stapje voor stapje voor elkaar gekregen dat er meer transparantie is gekomen in de werkzaamheden die hier uitgevoerd worden. Zodat het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden hoefde te worden o.a. en dat er een planning gemaakt wordt waar op aangestuurd kan worden. En dat alles uitgaande vanuit de wens van de werknemers omdat die de noodzaakt hiervan inzagen. Het lijkt dus wel mogelijk.
Zeer leerzaam. Met een hoofd vol van kennis en bier ben ik terug naar huis teruggefietst.

Maandag is Luuk terug gekomen, Maurice was opgewonden ….we moeten hem alles vertellen wat we gedaan hebben.... Gelukkig had ik een aantal sheets gemaakt met ideeën, en plannen, dingen die in de loop van de weken zijn komen opborrelen en uit gesprekken zijn gekomen.
We hebben nu wat meer houvast om verder te plannen.
Luuk heeft ook veel plannen, dat wordt dus weer druk…..

  • 09 Februari 2011 - 08:12

    Louky:

    Zeg lieve Wieg, kun je wat van die Moringa bladeren opsturen....en neem er zelf ook een paar!!
    xxxxxx

  • 09 Februari 2011 - 15:56

    Kees En Marieke:

    Hoi Wieger, weer erg leuk om je verhaal te lezen. Wat fijn om mensen te ontmoeten, die ook weer een verhaal en avontuur hebben te vertellen. Heel interessant en leerzaam. Veel geluk verder.
    Liefs kees en Marieke

  • 09 Februari 2011 - 22:09

    Tobias :

    Wat een super ervaringen allemaal weer. Interessant te horen van verschillende ontwikkelingsinitiatieven.
    Heb je al een naam verzonnen voor de haan :) , Mnara Jogoo misschien?
    Merk je trouwens ook maar iets in Kenya van de revolutie die er boven plaats vindt? Veel succes met Luuk en Maurice, komt iets erg inspirerend uit! Grt en lfs
    Toob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Wieger

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 29427

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

Stille Zee

29 Oktober 2013 - 24 December 2013

weer een zeiltocht

19 Januari 2012 - 02 April 2012

zeilend tussen de eilanden van het caibische gebie

16 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: