witte fietsen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wieger Homan - WaarBenJij.nu witte fietsen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wieger Homan - WaarBenJij.nu

witte fietsen

Door: wiegerhoman

Blijf op de hoogte en volg Wieger

03 Februari 2011 | Kenia, Kisumu

Woensdag 2 Februari 2011,

De warmte blijft onwennig soms is het drukkend vochtig warm, dan is het zaak om rustig te blijven en het maar over je te laten komen. Zelfs hier in huis is het aan het eind van de middag meestal erg warm. Me niet te druk maken dan maar.
Ben intussen verder gegaan met het inburgerings proces en met een stel Nederlanders wezen eten en drinken. Mooi om de verhalen te horen van mensen die hier dingen opzetten om een beetje het verschil te kunnen maken. Het zijn vooral de kleinschaligheid samen met de inzet en het geloof in het werk dat deze mensen laten zien die bij mij een goed gevoel geven. Ik vind het zeer bewonderingswaardig.
Maandag weer op pad geweest met de mensen van de Boda boda sacco (spaar en krediet organisatie). Nu naar een zeer landelijk oord. Onder een grote oude boom op het terrein van een gezondheids centrum stonden stoelen opgesteld in een cirkel. Er werd zelfs gedanst door een paar vrouwen in afwachting van de vergadering. Weer alles in Swahili en duidelijk weer veel ontevredenheid en vragen. Een aantal leden wilden liever een bromfiets op krediet, en daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Alhoewel een beetje brommer is hier volgens mij duurder dan in Nederland. De ambulance fiets heeft in ieder geval erg veel belangstelling getrokken. Deze fiets lijkt mij dan ook bij uitstek geschikt in een landelijk gebied als hier. Want vervoer van iemand die niet instaat is zelf te lopen of achterop een fiets te zitten blijkt vaak een groot probleem in dit soort afgelegen gebieden. Nou moet je hier niet komen in de regentijd want dan veranderd alles in een rivier heb ik begrepen..
Weer ongeveer 5 uur gezeten, waarbij ik wel merkte dat het gewaardeerd wordt dat ik er ben , ik laat in ieder geval mijn goede intenties zien. Iedereen die wat te zeggen had kwam uitgebreid aan het woord. En ik heb ook nog wat gezegd.
De volgende dag vroeg werd ik gebeld door Maurice dat er een vrachtwagen met fietsen uit Nederland aangekomen was, nadat die eerst woensdag zou aankomen en daarna dinsdagavond was die er dinsdag ochtend vroeg. Met een heleboel gebruikte fietsen uit het nationaal park de Hoge Veluwe. Daar heb ik ook nog op rond gefietst tussen het jachtslot Hubertus en het Koller Muller museum. Allemaal witte fietsen,een zee van witte fietsen, opgestapeld in een gigantische vrachtwagen. Luuk van Cycling out of Poverty (CooP) heeft dit geregeld met steun van de KLM fantastisch. Zeer goed te gebruiken die witte fietsen. Terwijl ik had gedacht alles wel even te lossen samen met Maurice had hij gelukkig hulp geregeld. Toch nog een tijd bezig geweest om al die fietsen in een container en in de tuin te stallen. De chauffeurs die de hele nacht vanuit Nairobi naar hier hadden gereden heb ik maar een flinke omelet gegeven met brood, gemaakt van de verse kippen eitjes
Ik heb er een paar foto’s bijgedaan kun je ze zien het witte fietsen plan, het zijn prachtige sterke fietsen gemaakt voor onverharde wegen en iedereen is er zeer blij mee.
De volgende dag met een fiets van de hoge veluwe naar de werkplaats gereden en wat gesprekken gevoerd en gebrainstormd over hoe we de workshop wat beter kunnen laten draaien.

Een paar leuke ideeën opgedaan om de workshop beter op de kaart te zetten, daar gaan we aan werken.
Middags naar KEMRI/ CDC geweest(een groot Keniaans/ Amerikaaans public health onderzoeks centrum) en in een airconditioned gebouw rondgeleid door een goed geoutilleerd lab met prachtig onderzoek, waar ik allerlei deja vu’s kreeg. En ik besef weer dat dit voor wat mij betreft een afgesloten boek is.
Kuifje zit nu in Afrika

Leuk een berichtje te ontvangen van m'n buurtjes!!
Groet van Wieger

  • 03 Februari 2011 - 16:19

    Ma Homan:

    Je reisverslag gelezen en er erg van genoten.
    begrepen dat je het daar erg naar je zin hebt en dat je veel kan doen. Ik zit op het ogenblik bij Daan en Jos onder het genot van een portje, en vroeg aan Daan onderweg naar hier of ze al iets van jou gehoord had. Hier is alles goed en ik kijk uit naar het volgende bericht. Liefs en groeten Ma.

    Ha Wieg, heel veel liefs en groeten van ons. xx Danielle en rest

  • 04 Februari 2011 - 10:16

    Herman En Marjon:

    Tis me te warm, anders kwam ik meteen aan gegallopeerd. Heb je ook plaksetjes meegekregen? En hoe zit het met "zand in de ketting"????Waar gaan die vergaderingen over en wie zit daar aan het roer? Hier is het HERFST en mischien snak jij intussen wel heftig naar zo'n dagje storm.ps. tis marJon al meer dan 60 jaar,haha.XXbroer +schoonsis

  • 04 Februari 2011 - 17:34

    Piet:

    Goed werk, Wieger. Leuke foto's. Peter heeft me op je side gewezen. Hoe lang duurt dit project? Groetjes Piet

  • 09 Februari 2011 - 14:16

    Lotte Van Campen:

    Hallo Wieger,
    ik kreeg via Louky je weblog te lezen. Ik vind het heel interessant om te lezen wat je allemaal doet. Louky heeft het een tijdje geleden verteld, maar de details waren me helaas alweer ontschoten. Het is heel leuk om je blog te lezen en te weten wat je daar doet. Mooi werk lijkt me om iedereen daar zo blij te maken! je schrijft er ook nog eens erg boeiend over...ja echt waar.
    Hou je taai daar , hier komen voorzichtig de eerste sneeuwklokjes omhoog. Hartelijke Groeten van mij, Valentijn en Matthijs!

  • 14 Februari 2011 - 17:23

    Aafke:

    Hoi Wieger, wat fantastisch om te lezen wat je beleeft en roert. Ik ben best wel trots op zo'n broer.
    liefs en groetjes Aafke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Wieger

Actief sinds 19 Jan. 2011
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 29429

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 25 Oktober 2016

Stille Zee

29 Oktober 2013 - 24 December 2013

weer een zeiltocht

19 Januari 2012 - 02 April 2012

zeilend tussen de eilanden van het caibische gebie

16 Januari 2011 - 16 Mei 2011

Mijn reis naar Kenia

Landen bezocht: